In de overgang, wat nu?

Je hebt het ineens bloedheet en het zweet staat op je rug. En je hebt geen idee hoe dit komt? Dit zou zo maar eens die welbekende eerste opvlieger kunnen zijn. Ben ik dan in de overgang?

De eerste symptomen van de overgang

Je kunt het begin van de overgang herkennen aan je eerste opvlieger. Maar ook door bijvoorbeeld stemmingswisselingen, het aankomen in gewicht, hoofdpijn en minder zin in seks. Sommige vrouwen ervaren zelfs hartklachten.

Het zijn allemaal symptomen die horen bij de overgang. De meest duidelijke is natuurlijk het uitblijven van je menstruatie. Het is begonnen…

Wat gebeurt er in je lichaam tijdens de overgang?

Je eierstokken hebben er genoeg van en kiezen voor vervroegd pensioen. Ze produceren minder hormonen als testosteron, oestrogeen en progestageen. Hun werk zit erop.

Tijdens je puberteit heeft oestrogeen gezorgd voor het rijpen van je eitjes en progestageen heeft je baarmoeder klaargemaakt voor het innestelen van de bevruchte eitjes. Deze vruchtbare periode komt tijdens de overgang tot een eind. Je hormoonhuishouding raakt hierdoor van slag.

Hoe herken ik hormoonschommelingen?

• Je staat vaker in de voorraadkast op zoek naar lekkere dingen. Je weet dat het niet goed voor je is, maar je kunt je echt niet beheersen. Je moet iets hebben!
• Je hebt een zeer kort lontje en je windt je over de kleinste dingen op. Typisch voorbeeld dat je hormonen even de weg kwijt.
• Je hebt minder zin in seks. Vroeger zei je maar al te graag ja op de signalen van je partner, maar nu moet je zin maken.
• Je loopt naar boven om iets te halen en bovenaan de trap ben je alweer vergeten wat dat was. En je kunt maar niet op de naam van de buurvrouw komen. De overgang speelt met je brein.
• Je kunt moeilijk op gewicht blijven. De overgang vertraagt je stofwisseling waardoor je kilo’s aankomt. (45% van de vrouwen in de overgang heeft last van gewichtstoename)

Wat kan ik zelf doen?

Let’s face it, de overgang is geen feestje! Maar het scheelt wel als je weet wat je staat te wachten staat en wat je zelf kunt doen.

Wellicht hoor jij bij de 20% die helemaal geen klachten ervaart tijdens dit lichamelijke proces. Hoor je toch bij de 80% die wel klachten ervaart? Lees dan snel verder wat je zelf kunt doen om de klachten van de overgang te beperken en de strijd tegen de extra kilo’s aan te gaan.

Accepteer de fase waarin je zit

Het is natuurlijk niet makkelijk om te accepteren dat je in de overgang bent. Zodra de huisarts ook aangeeft dat je in de overgang zit, is er geen ontkennen meer aan.

Blijf niet te lang hangen in de ontkenningsfase. Praat erover met vriendinnen die ook in de overgang zitten of leen boeken bij de bibliotheek over dit onderwerp. Hoe meer je weet over de fase waar je in zit, hoe makkelijker het acceptatieproces verloopt.

Maak er geen geheim van

Vertel je partner dat je in de overgang zit en wat dit met je doet. Je zult wellicht minder zin in seks hebben, iets wat je partner toch ook moet weten. Samen zorgen jullie er dan voor dat je toch nog heerlijke seks kunt hebben, ondanks dat het wat langer duurt voordat je in de stemming bent.

Het kan ook geen kwaad om de mensen in je directe omgeving te informeren. Gewoon als het een keer te sprake komt. Bijvoorbeeld als een opvlieger de kop opsteekt. Op die manier zijn ze op de hoogte en kunnen zij eventuele stemmingswisselingen veel makkelijker plaatsen.

Zorg dat je fit bent en blijft

Voor iedereen is het belangrijk om gezond te leven en te sporten. Mensen die sporten maken een stofje aan in de hersenen wat een geluksgevoel geeft. En regelmatig bewegen zorgt ervoor dat je lichaam slank en sterk blijft.

Als vrouw in de overgang zul je echt aan de bak moeten. De verstoorde hormoonhuishouding zorgt er namelijk voor dat een overschot aan calorieën sneller wordt omgezet in vet. Je kunt gemakkelijk 5 tot 10 kilo aankomen in gemiddeld 10 jaar tijd.

Verander de inhoud van je voorraadkast

Het is moeilijk om een eetpatroon te veranderen. Het heeft dus geen zin om cold turkey te stoppen met het eten van ‘lekkere’ dingen zoals chips en chocolade.

Wat wel helpt is om je bewust te zijn van wat je in je lichaam stopt aan voeding. Er zullen niet veel vezels en mineralen in een zak chips zitten. Beperk dat snoepmomentje tot 1 x per dag. Bijvoorbeeld een klein stukje chocolade bij de thee.

Zorg voor al die andere momenten dat je voldoende groente en fruit in huis hebt. En wanneer je dan weer een drang hebt naar lekkere dingen, eet dan een paprika of pak een banaan. Het voedt beter en het is ook nog gezond.

Vind het wiel niet opnieuw uit

De overgang hoort bij de vrouw. Miljoenen vrouwen zijn je voorgegaan. De wetenschap heeft niet stilgestaan en we weten inmiddels ontzettend veel over de overgang.

Zoek in de bibliotheek naar boeken over de overgang, praat erover met vriendinnen die ook in de overgang zitten of zoek op internet naar relevante artikelen.

Een duwtje in de goede richting

Wil je meteen aan de slag kijk dan eens op de site van Ria Kamelle. Zij heeft 2 boeken geschreven over de overgang. Ze zijn beide een grote hit op internet en facebook en veel vrouwen in de overgang volgen haar methodes.

Haar boeken heten:

Overwin je overgang
Met praktische tips als onder andere hoe overgangsklachten te verzachten, hoe je je hormoonhuishouding weer in balans brengt en hoe je weer lekker in je vel komt.

Slank door de overgang
Hierin legt Ria onder andere uit wat je kunt doen om je stofwisseling te activeren zodat het lichaam het eigen vet verteerd. Hierdoor maken overtollige kilo’s geen kans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *