Gewichtstoename tijdens de overgang

Jij bent één van die vrouwen die al jaren slank door het leven gaat. En van de een op de andere week geeft de weegschaal een ander getal aan. Je vervangt de batterijen en probeert het de week erop nog een keer. Het getal is weer hoger geworden… Gewichtstoename tijdens de overgang. Waarom?

Gewichtstoename tijdens de overgang

Hoe kan dat nou? Ik eet niet anders en ik sport regelmatig. Wat is er aan de hand? De overgang betekent doorgaans dat de meeste vrouwen 5 tot 10 kilo aankomen. Waarom kom je aan? Waarom is sporten niet meer voldoende om slank te blijven? Wat kan ik dán doen?

Waarom kom je aan?

Je lichaam ondergaat een aantal veranderingen tijdens de overgang. Zoals je misschien al weet, daalt de aanmaak van je hormoon oestrogeen wanneer je in de overgang zit. Hierdoor maak je meer vetcellen aan. En die had je al. Die bestaande vetcellen gaan het beetje oestrogeen wat je nog aanmaakt opslaan. Hierdoor ontstaan weer nieuwe vetcellen en de bijbehorende kilo’s.

Dat is nog niet alles. Omdat je ouder wordt, verandert je stofwisseling. Deze wordt een stuk trager en hierdoor neemt je spiermassa af. Je hebt minder energie nodig want je spieren worden dunner. Wanneer je dan je eetpatroon niet aanpast, je raadt het al, komen ook via deze weg de extra vetcellen op je pad. Hoe voorkom je gewichtstoename tijdens de overgang?

Helpt het als ik heel hard ga sporten?

Het is onderzocht dat vrouwen die regelmatig sporten voor de helft minder opvliegers hebben. Het lijkt erop alsof het lichaam de temperatuur beter weet te regelen.

Sporten heeft ook mentaal een positief effect. Je voelt je trots dat je weer aan je lichaam hebt gewerkt. Bovendien vertelt de wetenschap ons, dat je met sporten het gelukshormoon in je hersenen activeert. Je voélt je dus beter.

Laten we tot slot niet dat andere belangrijke aspect vergeten. Door regelmatig te sporten verbrand je vetcellen! De manier om de overtollige kilo’s kwijt te raken.

Sporten tijdens de overgang

Wat kan ik naast het sporten doen?

Om je lichaam te ondersteunen met afvallen kun je naast het sporten ook letten op je voeding. Doordat je in de overgang zit, verandert je energiehuishouding. Je spiermassa neemt af en je hebt dus over het algemeen minder voeding nodig.

Wees dus bewust van het feit dat je minder grote porties eet. Een aantal vrouwen geeft ook aan, pas te eten als ze echt honger hebben, en niet wanneer ze een beetje trek hebben. Op die manier beperk je de eetmomenten gedurende de dag, waardoor je dus minder voeding binnen krijgt. Geef die vetcellen geen kans te groeien! Gewichtstoename tijdens de overgang is als je een beetje oplet, goed te beperken.

Moet ik kiezen voor andere voeding?

Misschien let je al heel erg op met wat je eet. Je bent bezig met de schijf van vijf, je gebruikt in je eten allerlei zaden en je begint je dag met havermout. Super toch! Of toch niet?

Er zijn zoveel boeken over superfoods en ook de naam Sonja Bakker heb je vast voorbij horen komen. Maar al die boeken van dieetgoeroes vergeten wel een belangrijk detail: jij bent in de overgang! Je lichaam werkt anders dan voorheen en behaalde resultaten bieden geen garantie voor het nu.

Welke voeding dan wél tijdens de overgang?

Een goede start is het boek van Ria Kamelle ‘Slank door de overgang’. Hierin gaat ze dieper in over de werking van je stofwisseling. En hoe die stofwisseling verandert tijdens de overgang.

Je kunt er onder andere recepten vinden, maar bijvoorbeeld ook lekkere en gezonde smoothies en een handige maaltijdplanner. Neem eens een kijkje op haar site.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *