Onregelmatige hartslag

Wist je dat ongeveer 70% van alle vrouwen in de overgang te maken krijgt met een onregelmatige hartslag? Dat is best een hoog percentage! En als het jou overkomt, is dat natuurlijk wel even schrikken. In dit artikel gaan we in op hoe een onregelmatige hartslag ontstaat, of het kwaad kan en wat je er tegen kunt doen.

onregelmatige hartslag

Hoe ontstaat een onregelmatige hartslag

Meestal ontstaan ze in combinatie met opvliegers en nachtzweten. Je voelt je eigen hart kloppen in je keel of in de borst en het kan zelfs lijken alsof je hart overslaat. Soms gaan ze ook gepaard met pijn. Je denkt dan wellicht meteen dat het iets ernstigs is.

Maar meestal zijn de hartkloppingen onschuldig. Probeer rustig te blijven en vanuit je buik te ademen. Pas wanneer ze echt langer duren dan een paar minuten kan er iets anders aan de hand zijn. Wanneer je ook pijn op de borst ervaart, benauwdheid en misselijkheid neem dan direct contact op met de huisartsenpost. Wellicht heb je dan namelijk een hartinfarct.

Wat kun je doen tegen hartkloppingen?

Het is een inkoppertje maar veel hangt af van je levensstijl. Leef jij en eet jij gezond? Van cafeïne is namelijk bekend dat ze hartkloppingen kunnen veroorzaken. Zeker als je hier gevoelig voor bent. Dus beperk je koffie inname. Kijk na een week of je minder hartkloppingen hebt. Verder is roken en het drinken van alcohol natuurlijk een no go!

Qua levensstijl is het belangrijk dat je voor voldoende ontspanning zorgt door bijvoorbeeld te gaan sporten. Elke vrouw heeft een ander energieniveau en het is de kunst om te achterhalen waar jouw grenzen liggen.

Zit je hoog in je energie kun je losgaan in de sportschool. Altijd een kleine drempel om er naar toe te gaan, maar als je geweest bent, voel je je zoveel beter! Ben jij niet het type hiervoor of je sport bijvoorbeeld  liever vanuit huis? Dat kan, er zijn namelijk ook andere manieren om te ontspannen zoals Yoga of Mindfulness.

Toch naar de huisarts?

Wanneer je meerdere keren hartkloppingen hebt gehad en je bent er toch niet gerust op, blijf dan niet met dat gevoel rondlopen. Ga gewoon naar je huisarts. Wellicht komt die wel tot de conclusie dat je hartkloppingen bij de overgang horen en kan hij je helpen met tips of medicatie.

Yoga om tot rust te komen

Yoga is een uitstekende manier om tot rust te komen door beweging. Het is ontzettend goed voor je lichaam. Je krijgt er een betere lichaamshouding van en je lichaam wordt veel flexibeler.

Maar het versterkt bijvoorbeeld ook je bloedcirculatie, verlaagt je bloeddruk en je slaapt er veel beter van. En juist met die problemen krijg je als vrouw in de overgang mee te maken. Waarom begin je niet direct?

ONLINE YOGACURSUS VOOR BEGINNERS. Hier leer je stap voor stap alle basishoudingen van de Yoga aan en kun je op deze manier lekker thuis, wanneer jij het wilt en op je eigen tempo aan de slag met Yoga. Bij de cursus krijg je bonusvideo’s over de ademhaling, losse Yogaseries en een Ebook met uitleg en plaatjes van de belangrijkste houdingen.

Vrouw die aan yoga doet

Mindfulness om tot rust te komen

Hou je echt totaal niet van beweging en zoek je toch een manier om tot rust te komen dan is mindfulness wellicht iets voor je. Mindfulness is gericht op de ademhaling en het leegmaken van je hoofd. Een goede remedie tegen die hartkloppingen. Lichaam en geest zijn één!

MINDFULNESS VOOR HET DAGELIJKSE LEVEN. Een 8-weekse Mindfulness cursus inclusief audiobestanden, video’s en dagelijkse emails. De cursus is een dagelijks stappenplan voor mensen die aan de slag willen met Mindfulness en meer rust willen ervaren en minder stress.

Mindfulness zittende vrouw

Luister naar je lichaam

Of je nu thuis met yoga of mindfulness aan de slag gaat, of richting de sportschool, sluit natuurlijk niet uit dat je helemaal geen hartkloppingen meer kan krijgen.

Zoals met alles: gebruik je boerenverstand. Jij kent je eigen lichaam het beste. Je voelt waarschijnlijk haarfijn aan of het een voorbijgaande hartklopping is of dat er iets anders aan de hand is. Focus je op je ademhaling en probeer rustig te blijven.